Strona Główna / Albumy | Dawny Piotrków - archiwalne zdjęcia i pocztówki m. Piotrków Trybunalski
     
 

Lag B’Omer

Lag B’Omer

Święto Lag BaOmer przypada na 33 dzień odliczania omeru, tzn. na 33 dzień pomiędzy świętem Pesach a Szawuot. Nazwa lag ba omer jest ściśle związana z liczbą 33. Według gematrii liczbowa wartość hebrajskiej litery L-lamed to 30, a wartość G-gimel to 3. Razem 33, 33 dzień ba-omer- w trakcie liczenia omeru. 
 
Źródła tego święta nie są dziś dokładnie znane. Organizowane tradycyjnie w Lag ba-omer zawody łucznicze dla dzieci i dorosłych zdradzają wojskowe pochodzenie święta. Talmud Babiloński stwierdza, że w okresie powstania Szymona Bar Kosiby zwanego Bar Kochobą, Bóg zesłał zarazę na uczni wybitnego wówczas Rabbiego Akiwy ben Josef gdyż  "nie okazywali sobie wzajemnie należnego szacunku". 33 dzień w odliczaniu omer był dniem, w którym zaraza ustała i uczniowie Rabbiego przestali umierać. Nie wiadomo jednak co to była za zaraza. Dziś uczeni uważają, że nie chodzi o chorobę fizyczną lecz zarazę symboliczną. Rabbi Akiwa był zwolennikiem Bar Kochby, który zorganizował powstanie przeciwko Rzymianom w 135 r ne. Akiwa ogłosił go nawet Mesjaszem. Wielu uczni Akiwy służyło w czasie powstania jako żołnierze. Rewolta została jednak krwawo stłumiona. Być może dzień 33 omeru był dniem, w którym jakiejś liczbie uczni Rabbiego Akiwy udało się uniknąć rzezi z rąk Rzymian lub dniem zwycięstwa na początku powstania, kiedy to udało się Jerozolimę usamodzielnić i ustanowić państwo, bito nawet własne monety. 
 
W czasie całego okresu Sefirat omer obowiązuje częściowa żałoba, min zakaz odprawiania uroczystości weselnych. Żałoba obowiązuje ze względu na żałobne nastroje Żydów po stłumieniu powstania, oraz ze względu na fakt, że prześladowania ze strony Rzymu po powstaniu Bar Kochby stały się początkiem dwutysiącletniego ucisku i prześladowań Żydów wszędzie na świecie. 
 
Lag Ba-omer jest jednak bardzo pogodnym świętem, nawet romantycznym. W żałobnym okresie odliczania omeru Lag ba-omer jest wyjątkiem, można udzielać ślubów. Przez wiele młodych par ten właśnie dzień jest wybierany na zawarcie małżeństwa. Lag ba-omer jest zatem oazą radości pośród żałobnego nastroju odliczania omer. 
W Lag ba-omer organizuje się również pikniki, rozpala się poza miastami ogniska. Odwiedza się grób ucznia Akiwy- Rabbiego Szymona bar Jochai i jego syna Rabbiego Elazara, którzy ukrywali się w jaskini przed prześladowaniami ze strony Rzymian przez 13 lat. 
 
Współcześnie okres żałobny Sefira omer zostaje przerwany nie tylko na dzień Lag ba-omer ale też z okazji Dnia Niepodległości (Jom ha - Acmaut) i Dnia Jerozolimy (Jom Jeruszalaim). Zawieranie małżeństwa jest również dozwolone w ostatnim dniu przed Szawuot.
 
źródło: www.hatikvah.pl